#80 Białe jak śnieg



Tytuł oryginalny: Valkea kuin lumi
Autor: Salla Simukka
Wydawnictwo: YA!
Ilość stron: 256
Książek w serii: Trzy
Cena z okładki: 34.90 zł
Ocena: 5/10

"Była sobie raz dziewczynka, która miała tajemnicę."

Lumikki, niczym Sara Lund ze słynnego filmowego Dochodzenia, tropi sektę w samym sercu zabytkowej Pragi.
Tym razem bohaterka trylogii Salli Simukki próbuje uratować młodą kobietę ze szponów niebezpiecznej grupy. W scenerii starego miasta, wśród krętych uliczek, rozgrywa się dramat, którego stawką jest życie. Czy Lumicce uda się ocalić dziewczynę, która twierdzi, że jest jej siostrą? Czy pokona szajkę planującą zbiorowe samobójstwo członków sekty?


Po tragicznych wydarzeniach, które miejsce miały w pierwszym tomie trylogii Lumikki postanawia wybrać się na wakacje. Wyjazd do Pragi miał być odpoczynkiem od życia jakie prowadziła w Finlandii. Jako zwykła turystka chciała poznać najpiękniejsze miejsca stolicy Czech. Zamiast tego znalazła, a właściwie została znaleziona, przez kobietę podająca się za nieznaną nikomu członkinię rodziny. W ten oto sposób główna bohaterka została wciągnięta w wir sekt, kłamstw. No i oczywiście znowu ktoś próbował ja zabić. 

"Dlaczego trzeba się budzić, gdy rzeczywistość snu jest lepsza i właściwsza?"

Po przeczytaniu Czerwone jak krew musiałam sięgnąć po tom drugi. Byłam bardzo ciekawa jak potoczą się dalsze losy damskiej wersji Sherlocka Holmesa. Niestety zawiodłam się. 
Akcja powieści była momentami bywała nudna jak flaki z olejem. Pierwszą część serii przeczytałam w oka mgnieniu. Z kolei tą zaledwie 300 stronicową książkę męczyłam trzy dni. 

W tym tomie bardzo często poruszany był temat psychiki Lumikki. Młoda kobieta nie jest zwykłą osobą, która wkracza w dorosłość. Ona w dzieciństwie przeżyła ogromną traumę związaną z przemocą psychiczną i fizyczną w szkole. Do tego wszystkiego o mały włos nie zginęła podczas pomocy znajomym ze szkoły. Mimo wszystko Lumikki trzymała się całkiem dobrze jak na osobą po przejściach. 
Poza tym w Białe jak śnieg było znacznie więcej na temat ukochanego głównej bohaterki. Liekki - bo tak był nazywany przez wszystkich - porzucił zakochaną na zabój kobietę samą sobie. Przyznam szczerze, że ten wątek miłosny był zupełnie zbędny. Szczerze mówiąc nie wnosił nic do powieści i nawet nie był interesujący. Jestem naprawdę zawiedziona, że autorka porzuciła tradycyjną akcję prosto z kryminału. 

"Tęsknota to uczucie, z którym niełatwo ułożyć sobie życie. Tęsknota nie pyta o zgodę, nie dba o czas i miejsce. Jest nieskromna i zaborcza, wymagająca i samolubna. Mąci myśli lub nazbyt je rozjaśnia, wyostrza do przesady. Tęsknota żąda bezwarunkowej kapitulacji."

Jednak autorce udało się mnie zaskoczyć. Po bajkowym klimacie rodem z Królewny Śnieżki nie zostało nic poza imieniem głównej bohaterki. Pani Simukka wykreowała z Lumikki silną, niezależną młodą kobietę wchodząca w dorosłość pełna parą. 

Podsumowując jestem nieusatysfakcjonowana. Brakowało tu tego "czegoś" co było w tomie pierwszym. Historia ta zdecydowanie różniła się od swojej poprzedniczki. Powieść spodoba się miłośnikom literatury młodzieżowej z wątkiem kryminalnym i miłosnym w tle. Mnie niestety nie zachwyciła, myślę, że mimie trochę czasu zanim sięgnę po ostatnią książkę o przygodach Lumikki. 

~ A. 

4 komentarze:

  1. To raczej nie jest książka dla mnie. Nie sięgnę po pierwszą, ani po tę część.
    http://isareadsbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam mieszane uczucia co do tej książki, bo z jednej strony zachęca mnie jej opis, jednak jeśli brakuje jej tego "czegoś" to może na razie dam sobie z nią spokój ;)

    http://alejaczytelnika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Sama okładka jest bardzo intrygująca i tajemnicza! Mam na półce pierwszą i drugą część i tylko czekam na koniec bookathonu by się za nią zabrać.
    Buziaki!
    www.filigranoowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Szkoda, że jesteś nieusatysfakcjonowana, bo pokładałam dość duże nadzieje w tej serii. Zarówno okładki, jak i opisy, są tajemnicze i niesamwicie do siebie przyciągają.

    ZAPRASZAM NA BLOGA

    OdpowiedzUsuń